Klicka på ”play”-knappen för att se Claes Johanssons intervju med koncernchef Ulf Rostedt.
ITAB är en av Europas främsta leverantörer av butikskoncept, kassadiskar och butiksutrustning. Varje år säljer företaget mellan 20 000–25 000 kassaenheter över hela världen. Från Nässjöenheten levererar man kompletta inredningskoncept till butikskedjor inom dagligvaruhandeln och fackhandeln. Ulf Rostedt, koncernchef för ITAB, berättar att man nu investerar mellan 25-30 miljoner i en helautomatiserad linje i fabriken i Nässjö.
– I princip byter vi ut hela maskinhallen och plockar bort de gamla traditionella sågarna, CNC- och kantningsmaskinerna, och ersätter dessa med en helautomatiserad linje, säger han.
Digitaliseringen som drivkraft
I takt med att köpbeteenden förändras i fysiska butiker har ITAB under det senaste året satsat mycket på produkt- och marknadsutveckling. Ulf Rostedt berättar att det är digitaliseringen som driver deras utveckling och försäljning framåt.
– För åtta år sedan erbjöd vi hyllor i trä och metall. Men under de senaste 4-5 åren har vi satsat mycket på det digitala, för att utveckla smarta butiker som är optimala för både handlare och kunder. Vi har varit väl förberedda för utvecklingen och fortsätter att jobba framåt, säger han.
ITAB bedriver bland annat en egen produktutveckling inom belysningssystem. Med systemet kan butikerna styra belysningen efter exempelvis hur soligt det är eller hur mycket kunder det är i butiken. Man utvecklar även system för att effektivisera leveranser från butik eller lager och under året har man utvecklat ett självutcheckningssystem för fashion. Genom en säker process där kunden själv kan scanna varor och avaktivera larm, skapas möjlighet till självutcheckning även inom fackhandeln.