Alla företag måste synas. På Google, i telefonkataloger, ja överallt. Syns man så finns man. Tack vare detta behov finns en uppsjö av säljare som ringer och säger att du behöver just deras hjälp med att synas. Ibland är de seriösa, men ibland handlar det om rent lurendrejeri. Att hålla koll på skillnaden är både tidskrävande och utmattande. Det är där B&B Mediaproffs kommer in i bilden.
– Vi skriver ett avtal att sköta hela den här biten åt våra kunder. Utifrån en budget gör vi en mediaplanering för hela året. När säljare ringer kan företaget hänvisa till oss och vi tar hand om det enligt mediaplanen, säger Roger Bengtsson, en av bröderna bakom B&B.
Trygga fakturor
I praktiken handlar det om att slippa ändlösa diskussioner med säljare, att slippa tvivelaktiga fakturor, och att inte minst spara pengar. Alla fakturor från sökmediaföretag skickas till B&B Mediaproffs. Detta innebär att kunden får en trygghet i att fakturorna skickas från B&B Mediaproffs efter att de noggrant stämts av mot mediaplanen. Bröderna har båda erfarenhet som säljchefer i branschen och har sett dess baksidor, inte minst i form av överförsäljning.
– Vi jobbar bara med fasta priser. Vår avgift är att vi delar på besparingen som kunden gör. Att anlita oss ska aldrig vara dyrare än man har haft det tidigare, säger Magnus Bengtsson, det andra B:et i B&B.
Inte tumma på principerna
B&B Mediaproffs kommer alltid ut för ett personligt möte med kunden och går igenom mediaplanen. Vilka typer av sökmedia vill man finnas med i? Eniro? Lokaldelen? Efter kundens behov anpassar B&B Mediaproffs mediaplanen för bästa synbarhet till bästa pris. Och de är helt fristående från kickbacks – de tjänar med andra ord själva ingenting på att kunden väljer den ena eller andra leverantören och kan på så sätt arbeta helt oberoende.
– Om det bara pengar man vill ha finns det annat man kan göra. Vi vill inte tumma på denna princip. Vi var väldigt noggranna med att bestämma oss för att aldrig ha några kickbacks när vi startade företaget och har det också nedskrivet i våra avtal med kunden. Vi vinner respekt hos kunden och bygger långsiktiga relationer på så sätt, säger Magnus Bengtsson.
I maj flyttar B&B Mediaproffs in i nya lokaler på Skolgatan i Nässjö.
– Vi kommer att hyra bottenplanet i fastigheten, det är en lägenhet med öppna ytor men ändå avskilda utrymmen. Dels vill vi hamna mer centralt och dels ha mer representativa lokaler, även om vi har trivts jättebra där vi är nu, avslutar Roger Bengtsson.