Nässjöappen lanserades i december och har redan laddats ner av 3500 personer. Med ett flöde som innefattar både redaktionellt innehåll och annonser från olika partners, har appen blivit ett populärt sätt att tillgodogöra sig lokal information i Nässjö.
– Grundkonceptet är att det är flera olika områden som enas om en och samma app. Och det konceptet finns det inte någon annan som har på samma sätt. Vi har föreningar, olika församlingar, butiker, näringsliv, och vi har också en egen nyhetsavdelning, säger Mats Franzén, Nässjöappen.
De företag som är partners i appen använder den som en kommunikationskanal för att nå ut till kunder. Som användare kan man välja att följa ett företag eller förening få en notifikation så fort de har gjort en uppdatering. Föreningar kan på så sätt även använda appen som ett sätt att kommunicera med sina medlemmar. Flera företagare vittnar om att de får bra respons på sina annonser i appen.
– Jag slängde ut ett erbjudande om hemmabiopaket på Nässjöappen och fick in en kund senare samma dag som köpte det med hänvisning just till appen. På bara en annons tjänar jag in månadskostnaden utan vidare, säger Niklas Askling, Audio Video.
Partners i appen kan utnyttja att lägga ut fem annonser i huvudflödet varje månad, utöver ett obegränsat antal uppdateringar till sina följare. För att som partner få största möjliga nytta av appen gäller det att utnyttja sina annonsmöjligheter varje månad, menar Mats Franzén.
– Utvecklingen går väldigt fort. Vi bygger in fler och fler funktioner i detta och har många jätteroliga grejer på gång. Men det är viktigt att poängtera att vi gör detta tillsammans med våra partners, det är vi tillsammans som står för innehållet, vilket gör att allt fler använder appen, säger han.
Second Hand-butiken Källan har nyligen börjat använda Nässjöappen. Bosse Lindgren är den som sköter inläggen från Källans sida.
– Rent tekniskt så tycker jag att det är väldigt smidigt. Via mobiltelefonen lägger jag ut på appen en till två gånger i veckan. Vi använder den i första hand för att påminna om att vi finns, men också för att lägga ut lite nyheter och erbjudanden. När vi lägger ut grejer på appen kommer det ofta in folk som säger att de har sett varan, och frågar efter den. Vi säljer dem direkt efter att vi har lagt ut dem, säger han.
Power Marketing, som står bakom appen, inledde för ett år sedan med att lansera Sävsjöappen. Sedan dess har även Vetlandaappen och nu Nässjöappen sett dagens ljus.
– När vi lanserade Sävsjöappen fanns det ingenting att visa, så de företag som anslöt sig då chansade lite. Nu när vi kommer tillbaka efter ett år för att förlänga avtalet så kan jag konstatera att nästan hundra procent säger ja, och att det har gett tillbaka det de har satsat och lite till. Och flera har valt att vara med även i Nässjöappen och – eller – i Vetlandaappen. Det är det bästa betyg vi kan få, säger Mats Franzén.
Även Nässjö Näringsliv AB finns numera på Nässjöappen – följ oss gärna där!