Nordic Wellness når milstolpe: 1200 medlemmar

Nordic Wellness har uppnått sitt mål om 1200 medlemmar. Fler ungdomar och fler seniorer ligger bakom statistiken – hälsotrenden fortsätter peka uppåt.
Kristina Helmer och Louise Lindberg.
Kristina Helmer och Louise Lindberg.

Januari är månaden som ska botgöra för decembers frosseri. Det är nu alla nyårslöften ska infrias: gymmen fylls av ångerfulla motionärer som lovar att hålla sig på den smala vägen. De personliga tränarna uttalar förlåtelse och förmaning och ger nytt hopp åt dem som tappat flåset. På Nordic Wellness märker man av den sedvanliga anstormning som tillhör ett nytt år.
– Nu är det fullt. Passen är fullbokade, det är fullt på gymmet. Det blir alltid en hets i början av året, säger Kristina Helmer, platschef Nordic Wellness i Nässjö.

För Nordic Wellness del handlar dock uppgången inte endast om nyårspanik. Under 2015 hade man siktet inställt på att nå upp till 1200 medlemmar – en milstolpe som uppnåddes i december. Uppgången motsvarar närmare hundra nya medlemmar årligen den senaste tiden. Delvis är detta ett tecken på en alltmer utbredd hälsotrend i landet, men även en medveten satsning från Nordic Wellness sida. För tre år sedan bytte man namn från Sportlife till Nordic Wellness, något som reflekterar steget till en bredare och mer allmän hälsoprofil.
– Våra anläggningar breddar sitt utbud, vilket ska tilltala alla oavsett vad man har för behov och förutsättningar. Det ska inte vara att man känner att ”dit kan jag inte gå för jag passar inte in”, som om man måste vara vältränad redan innan man börjar gå till gymmet, säger Louise Lindberg, företagsansvarig för Nordic Wellness i regionen.

Med många utåtriktade aktiviteter, exempelvis vid julmarknader och våryran i Nässjö, har man skapat en stor attraktionskraft. Idag har Nordic Wellness medlemmar i ett brett åldersspann, och såväl antalet ungdomar som seniorer ökar.
– Det var några äldre damer som kom in häromdagen och hade ett prova på-kort. Det blev deras sociala grej, de träffades och gick och tränade ihop. Jag tror att den sociala biten betyder mycket för många. Vi bjuder ofta på fika efteråt för seniorerna. De älskar att vara här, bara att köra tugget innan och efter träningen, säger Kristina Helmer.

De märker också av en ökad medvetenhet från företag, som i allt större utsträckning hör av sig för såväl kickoffer som morgonpass. Många bokar både instruktör och lokal. Personalaktiviteter är idag oftare hälsoinriktade än de varit tidigare.
– Vi är så mycket mer upplysta idag om hälsan. Företagshälsovården påvisar ofta vikten av träning och företag jobbar aktivt med sjuktalen, säger Louise Lindberg.

Det är mycket i pipelinen för Nordic Wellness framöver, bland annat onlineträning.
– Om du missar ett pass och den är viktig för ditt välbefinnande så ska du kunna ha möjligheten att kunna få ditt pass i alla fall, att gå in på vår hemsida via ett lösenord och ladda hem ett träningsprogram. Vi har haft en medlemsundersökning om detta och jättemånga intressenter har fyllt i. Det kommer att bli en jättegrej, säger Louise Lindberg.

Med 1200 medlemmar tar Nordic Wellness siktet på att växa ytterligare under detta och kommande år, inte minst genom att hela tiden utöka och förbättra repertoaren.
– Bara den här vårterminen har vi nya koncept, nya instruktörer och lagt till fler klasser, säger Kristina Helmer.

Hur länge nyårslöftena står sig återstår att se, men det mesta talar för att medlemmar fortsätter att ramla in på Nordic Wellness.


Anställda på företag som är intressenter i Nässjö Näringsliv AB har 30 % rabatt på årskort på Nordic Wellness. >>Läs mer