Järnvägsbolaget CFL Cargo Sverige har tecknat avtal med Specialvirke AB om att transportera timmer med start i januari. Avtalet är värt 60 miljoner kronor och sträcker sig över tre år med option på förlängning i ytterligare två år. Tack vare det nya samarbetet och fler uppdrag från befintliga kunder utökar nu CFL personalen och siktar på att öka sin omsättning.
– Det är jättekul att vi växer och vi vill ju såklart växa ännu mer. År 2015 hade vi en omsättning på 55 miljoner kronor och där har vi legat ett tag fram till förra året. Då klättrade vi upp till 73 miljoner kronor och nu siktar vi på 110 miljoner kronor år 2019, säger Peter Furenberg, VD för CFL Cargo Sverige.
Det Luxemburgägda företaget kör godstrafik och finns med huvudkontor i Nässjö. På kontoret sitter idag sju personer, varav två som är nyanställda – en ekonom och en trafikplanerare. Dessutom har man anställt tre lokförare och fyra till ska anställas.
– För fem år sedan var vi omkring sju anställda och nu är vi snart 30, säger Peter Furenberg.
Ska köra med ett kombinerat el- och dieseldrivet lok
I uppdraget åt Specialvirke går det åt sju lokförare och en trafikplanerare Man hyr även in ett splitter nytt lok som både är eldrivet och har dieselmotor. Peter Furenberg berättar att ett sådant lok har aldrig tidigare funnits i Sverige, då de blev precis godkända att köras med på svenska spår.
– Istället för att köra med dubbla lok, ett som är eldrivet som används när man kör och ett som har dieselmotor för att kunna växla in i terminalen, kan vi med detta lok göra både och, vilket sparar både tid och resurser, säger han.