Emil Svensson, Alexander Cederblad och Joacim Gustafsson är tre drivna unga entreprenörer. Vid sidan av ordinarie arbeten och studier har de arbetat fram något som kommer att förenkla webbshopping för tusentals – Footmall.se.
– Det är en oberoende onlinegalleria med över 90 000 par skor från nästan 20 webbutiker säger Joacim Gustafsson, som bland annat har skött kontakterna med webbutikerna.
Footmall är en portal för shopping av skor, där alla relaterade webbshoppar finns samlade under samma tak. Idén dök upp hos Emil Svensson när han själv frustrerat satt och letade efter skor på webben och nödgades ”flika upp” ett dussin fönster för att hitta rätt sko till rätt pris.
– Det skulle ha varit mycket bättre och framförallt enklare om allt var samlat på ett ställe. Där började resan. Jag tog kontakt med Joacim som gillade idén och sedan kontaktade vi Alexander. Många Skypesamtal och ”business-lan” senare står nu Footmall.se klart för lansering, säger Emil, som bland annat ligger bakom designen.
Gränserna och ansvarsuppgifterna är flytande, men det är Alexander Cederblad som är programmeraren och som ska se till att det faktiskt fungerar i praktiken.
– Man kan filtrera alla skor på pris, färg, kategori, varumärke, kön och butik. Så vi är inte bara en prisjämförelsesajt utan erbjuder ett mervärde – det är inte bara priset som styr våra shoppingbeteenden, säger han.
Undersökningar visar en ökning av produktjämförelser bland konsumenter på webben. Med detta i åtanke bör Footmall.se kunna fylla ett behov som marknaden ännu inte tillfredsställt. Att Footmall.se är nischat just på skor handlar dels om intresse för mode och skor, men beror framförallt på det enkla faktum att en liknande nischad skogalleria inte finns på marknaden. Förrän nu, alltså.
Nu börjar det svåra men samtidigt det roligaste – att få ut Footmall.se på marknaden. Parallellt arbetar footmall-teamet även med att få ut liknande tjänster på andra marknader.
Besök footmall.se för att se den rykande färska tjänsten.