Reinholds Buss dubbelt så stora som 2012

Reinholds Buss firar 30 och dubblerar sin storlek på ett år.
Stefan Erledal framför en av företagets mindre bussar.
Stefan Erledal framför en av företagets mindre bussar.

När Reinholds Buss i augusti fyllde 30 år kunde man konstatera att det senaste årets framgångar saknar motstycke i företagets historia. Med dubbelt så stor fordonspark och dubbelt så många anställda som 2012 har Reinholds Buss lagt ett rekordår bakom sig.
– Det känns fantastiskt att kunna ta det här steget. Idag är vi på dagligbasis 10 personer här. Till stor del är det tack vare en upphandling av skolskjuts som vi vunnit, men vi expanderar även på turistsidan, säger Stefan Erledal, ägare och vd på företaget.

Miljövänligast
Med ökad förfrågan kommer nya investeringar. Den senaste är en ny turistbuss med högsta möjliga miljöklassificering, en Setra 516 HD (Mercedeztillverkad).
– Den är klassad som Euro 6 enligt European Emission Standards, vilket innebär att det är det absolut mest skonsamma du kan resa i ur miljösynpunkt, säger Stefan Erledal, Reinholds Buss.

Långsiktig trygghet
Det finns ännu inga städer i Europa som ställer så höga miljökrav som den nya bussen uppfyller, men den blir en gardering för framtiden. Istället för att eventuellt tvingas uppgradera i takt med skärpta regler är nu Reinholds tidigt ute med en fordonspark som kommer att uppfylla miljökraven en lång tid framöver.
– Myndigheter i olika länder och städer ställer varierande miljökrav. Köpenhamn, exempelvis, har haft hårda krav under en lång tid även om Sverige var först ut med miljözoner. I och med våra nya bussar kan vi tryggt fortsätta organisera Europaresor till våra kunder, säger Stefan Erledal.

Helhetsleverantör
Europaresor har blivit en efterfrågad del av Reinholds repertoar. Många vänder sig till företaget för att sy ihop hela resepaket – hotell, mat, aktiviteter och så vidare. På så sätt har de utvidgat sin verksamhet till att omfatta även rollen som researrangör.
– Vi arbetar väldigt hårt med kvaliteten på allt vi gör, att kunden får uppleva att man får ett gott personligt bemötande. I och med att vi fortfarande är relativt små har vi möjlighet att vara flexibla. Vissa grupper kan exempelvis ha en viss favoritchaufför. Då måste vi i största möjliga mån kunna vara tillmötesgående. Det är som en livsstil för oss, säger Stefan Erledal.