Biltema etablerar sig i Nässjö

Biltema kommer att bygga ett 7000 kvadratmeter stort varuhus vid Sörängsrondellen i Nässjö.

Biltema

Biltema kommer att bygga ett 7000 kvadratmeter stort varuhus i Nässjö. Under torsdagen beslutade Nässjö kommun att teckna markanvisningsavtal med den expansiva varuhuskedjan, som bara sedan 2012 har gått från 24 butiker till 41 i landet.
– Det är glädjande att Biltema etablerar sig i Nässjö. Det är positivt både i arbetsmarknadssynpunkt som för handeln. Vi hälsar dem välkomna hit, säger Anci Magnusson, kommunstyrelsens ordförande i Nässjö.

Tekniska servicenämnden i Nässjö kommun har under en tid hjälpt Biltema att titta på olika lägesalternativ för det nya varuhuset. Sörängsrondellen, där tusentals bilar dagligen passerar längs väg 40, är ett attraktivt område för butiksetableringar. I och med den höga genomströmningen av trafik blev detta ett naturligt val för Biltema.
– Det viktiga för oss är att vi kan etablera oss i ett bra läge. Vi behöver ligga där trafiken går, säger Anders Selfors, etableringsansvarig, Biltema.
– Vi har hjälpt till att titta på olika ställen och arbetet med att hitta en bra placering har pågått under en tid. Nu när den avslutade arkeologiska undersökningen givit positiva besked för oss är marken vid Sörängen den som passar Biltema bäst, säger Joel Spångby, ansvarig för mark och exploatering, Nässjö kommun.

Nässjö kommun beställer nu i samarbete med Biltema en detaljplan, som beräknas vara klar om ungefär ett år, vilket innebär byggnation tidigast under 2017.

Biltemas satsning sker i en expanderande kommun, där både befolkningen och antalet företag ökar. Under det senaste året har ett antal aktörer valt att etablera sig i Nässjö – bland annat har elbolaget Bixia öppnat säljkontor med 20 anställda, Ahlsell har öppnat en fullsortimentsbutik, Subway och Espresso House har slagit upp dörrarna, och Polisens Kontaktcenter, PKC, kommer att anställa cirka trettio operatörer till det expanderande centret.