Stora investeringar på Grimstorp Försäljning

Grimstorp Försäljning investerar för cirka 12 miljoner kronor under två års tid. Det ser ljust ut framöver, menar vd Tony Henningson.

20150518_grimstorp

Grimstorp Försäljning satsar ordentligt. Efter en utbyggnad med 3000 nya kvadratmeter för ett och ett halvt år sedan är det efter sommaren dags för nästa investering.
– Vi ska riva den äldsta delen av lagret och bygga nytt. Det blir totalt ett par hundra kvadratmeter större, men framförallt högre takhöjd och mer ändamålsenligt, säger vd Tony Henningson.

Bröderna Tony och Berne Henningsson äger tillsammans Grimstorp Försäljning AB.
Bröderna Tony och Berne Henningsson äger tillsammans Grimstorp Försäljning AB.

Företaget ligger inte i Grimstorp, namnet till trots. Efter starten 1992 flyttade de 1998 till Nässjö och har huserat där sedan dess – och stadigt ökat sin omsättning hela tiden. Från början sålde man framförallt plåtskåp, en produktgrupp som fortfarande är stor, även om man har utvidgat utbudet till allt från clubfåtöljer till cafébord. En nyligen framtagen produkt som blivit mycket populär på inte minst skolor är en vagn med laddningsplats för ett stort antal laptops eller läsplattor.
– Vi ser ganska positivt på de närmaste åren. Men det är en konkurrensutsatt marknad och det kommer mycket från bland annat Kina som priskonkurrerar och det är svårt att blicka långt fram i framtiden, säger Tony Henningson.

En av Grimstorp Försäljnings många populära produkter - en laddningsvagn för laptops.
En av Grimstorp Försäljnings många populära produkter – en laddningsvagn för laptops.

En del av produkterna tar Grimstorp Försäljning fram själva, andra är så kallade agenturprodukter. Framförallt säljer man via katalog-återförsäljare som exempelvis Runelandhs.
– Vi har jobbat med de allra flesta av våra kunder ganska länge och har en tät dialog med dem, säger han.

Det är Tony Henningson som äger företaget tillsammans med sin bror Berne Henningson. Idag är de fem anställda, men det kan bli aktuellt med fler anställningar framöver med tanke på den goda utvecklingen i företaget.
– Den största utmaningen är att hänga med så att utvecklingen går i takt med tiden. Det finns rätt stor konkurrens så det gäller att vara duktig hela tiden. Vi lever mycket på att vi ska ha allt på lager och att vi levererar väldigt snabbt, säger Tony Henningson.

Vilket är precis vad de senaste investeringarna ska se till: att Grimstorp Försäljning bibehåller sin snabba leveranstakt och goda lagerhållning.