Svensk Tågkraft står starkt – behöver nyanställa

Nässjöföretagen Svensk Tågkraft och Svensk Tågtrafik har god orderingång och behov av nya medarbetare. VD Anders Löfgren ser framtiden an med tillförsikt.
Svensk Tågkraft
Anders Löfgren ser ljust på framtiden.

Det är spännande tider hos Svensk Tågkraft och Svensk Tågtrafik i Nässjö. Bland annat behöver utbildningssidan förstärkas och det behövs fler lokförare. VD Anders Löfgren ser ljust på framtiden, även om det finns gott om utmaningar.

Svensk Tågkraft disponerar 24 lok och 65 vagnar som i princip cirkulerar från Ystad till Haparanda.
–Stämmer gott. Häromdagen var vi uppe i Bastuträsk och Boden. Det finns stora behov. Vi har gott om specialtransporter, makadamm är ett exempel, säger Anders Löfgren.

God orderingång

Orderingången är god. Alldeles nyligen kom en stor beställning som gällde ombyggnad av lok från ett företag. Service och reparation av lok utgör en av företagets grundideér.
Just nu söker man dieselelektriker och dieselreparatörer och möter stort intresse för jobben.

Medan Anders Löfgren äger Svensk Tågkraft delas ägarskapet i Svensk Tågkraft mellan Anders och Benny Löfgren samt säkerhetschefen Lennart Eliasson. Anders Löfgren gläds över resultaten i båda företagen och noterar att Svensk Tågtrafik efter bara två års verksamhet fungerar alldeles utmärkt.
– Vi har ett fantastisk personal i båda företagen. Det gäller sannerligen att ha en kärntrupp av duktiga medarbetare som kan rycka ut när ett lok går sönder klockan två på natten, eller när det blir en urspårning eller när tåg skall ledas om. Men vi fixar det.

ERTMS bekymrar

Finns det några bekymmer i tillvaron? Anders funderar ett tag och konstaterar att dels utgör införandet av ERTMS-systemet ett bekymmer som medför en kostnad som kanske hamnar på mer än 1 miljon kronor för varje lok. Dels är han lite smått förundrad över den gigantiska satsning som planeras på att bygga nya järnvägssträckor.
– Jag har absolut ingenting emot det. Men jag tror att folk tycker det är viktigast att man kan lita på att tågen kommer fram i tid. Hellre det än att jaga snabbare förbindelser. Det finns ju enorma underhållsbehov, den delen borde ha högsta prioritet, avslutar Anders.